کاربرد ویدئو کنفرانس
با مراکز کاربرد ویدئو کنفرانس آشنا شوید
اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸
ویدئو کنفرانس
تاثیر ویدئو کنفرانس در کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری
خرداد ۱۸, ۱۳۹۸
ویدئو کنفرانس

ویدئو کنفرانس در مقابل اسکایپ

در دنیای ویدئو کنفرانس همیشه این چالش وجود دارد که شرکت ها و سازمان ها مایل به استفاده کردن از سرویس های مجانی مانند Skype  به عنوان پلت فرم اصلی ویدئو کنفرانس خود هستند و همیشه این سوال وجود دارد، زمانی که سرویسی مانند Skype  تمامی نیازهای من را برطرف می کند چرا باید هزینه ای برای ویدئو کنفرانس پرداخت شود !!!
اغلب سازمان ها با این پاسخ در مقابل این سوال که راه حل های ویدئو کنفرانس چه برتری نسبت به سرویس هایی مانند Skype  دارند مواجه می شوند : ویدئو کنفرانس می تواند ارتباطات و همکاری ها در یک سازمان را بهبود بخشد.
بنابراین چرا در کسب و کار خود باید از ویدیو کنفرانس به جای سرویس هایی مانند Skype   استفاده کنیم؟
در ابتدا باید این نکته را در نظر بگیریم که کسانی که از ویدئوکنفرانس استفاده می کنند از سرویس هایی مانند Skype متنفر نیستند و به این قضیه اعتقاد دارند که این نوع سرویس ها مناسب برای مشتریان جهت ایجاد ارتباطات شخصی مانند ارتباط با دوستان و آشنایان می باشد و نه یک راهکار برای ارتباطات درون سازمانی.

به هرحال به این نکته توجه داشته باشید که Skype  فقط می تواند باSkype  ارتباط برقرار نماید.

محدودیت های سرویس اسکایپ

در واقع زبان ارتباطی در سرویس اسکایپ یک زبان واحد است و شما با اسکایپ قادر به ارتباط با سایر زبان های ویدئو کنفرانس نمی باشید. در حالی که در ویدئو کنفرانس با استفاده از زبان های مختلف و با استفاده از یک پروتکل ارتباطی به نام H.323  قادر به برقراری ارتباط با سایر ویدئوکنفرانس ها می باشید.
به طور خلاصه Skype  قادر به برقراری ارتباط با کسانی می باشد که اکانت Skype  دارند که این ارتباط دارای وضوح ضعیف با استفاده از مقادیر زیاد پهنای باند و هم چنین بدون پشتیبانی و مدیریت می باشد .
در زیر برخی از ویژگی های ویدئو کنفرانس در مقابل سرویس Skype  بیان شده است :

قابلیت همکاری و برقراری ارتباط

ویدئو کنفرانس :  درواقع با استفاده از تکنولوژی ویدئوکنفرانس شما قادر خواهید بود با تمامی پلتفرم های ویدئو کنفرانس و راه حل های مبتنی بر آن، با سایر نقات مورد نظر ارتباط برقرار نمایید.

اسکایپ : اسکایپ قادر به برقراری تماس با سایر کاربران اسکایپ می باشد و نه با سایر کاربرانی که دارای ویدیوکنفرانس هستند.

امنیت

ویدئو کنفرانس :  در واقع ارتباطی که با استفاده از زیرساخت های ویدئو کنفرانس انجام می شود همواره یک ارتباط امن وجود خواهد داشت. به دلیل اینکه ارتباطات ویدیو کنفرانس بدون هیچ واسطی و به صورت مستقیم از طریق ارتباط IP  با IP  انجام می شود همیشه به لحاظ امنیتی قابل اطمینان می باشد.

اسکایپ : در واقع از یک پروتکل تحت وب برای ارتباط استفاده می کند که برای ارتباطات در سازمان های دولتی و شرکت های بزرگ نامناسب است . در ارتباطات اسکایپ واسطی به نام سرورهای اسکایپ وجود دارد که امنیت را تضمین نمی نماید.

دوربین

ویدئو کنفرانس :  در راه حل های مبتنی بر ویدئوکنفرانس دوربین دارای کیفیت و زوم بالا و همچنین قابلیت کنترل از راه دور و تنظیم زاویه دارد. در اصطلاح به این نوع از دوربین ها PTZ  گفته می شود .

اسکایپ : به دلیل استفاده از دوربین های ثابت (Webcam) در اسکایپ قابلیت زوم و چرخش وجود ندارد. از اینرو در این نوع ارتباط صرفا می توان یک ارتباط نفر به نفر ایجاد نمود.

ویدئو کنفرانس

میکروفن

ویدئو کنفرانس : در واقع با استفاده از میکروفن های ویدئوکنفرانس صدای تمامی افراد حاضر در جلسه برای افراد نقطه مقابل به صورت کاملا واضح ارسال می شود . در سالن های بزرگ امکان سری کردن میکروفن ها برای پوشش دهی کامل سالن وجود دارد . با استفاده از این تجهیزات حرفه ای و مختص این کار، ارتباط ویدئویی و صوتی با بالاترین کیفیت برقرار می گردد. افراد حاضر در جلسه به هیچ عنوان برگشت صدای خودشان و نویز ناشی از صدای محیط را نخواهند شنید.

اسکایپ : در واقع میکروفن با دوربین یکپارچه شده است و با نداشتن امکاناتی از جمله گرفتن نویز محیط و کنسل کردن برگشت صدا  که از امکانات خاص ویدئوکنفرانس است، صدا با کیفیت پایینی ارسال و دریافت می شود.

از دست رفتن بسته ها یا Packet Loss

ویدئو کنفرانس : کاهش مجموع پکت های از دست رفته باعث تجربه بهتری از ارتباط ویدیو کنفرانس می شود و تصاویر با کیفیت بهتری قابل مشاهده می باشند . در واقع ویدئوکنفرانس به معنی تجریه ارتباط با کیفیت بالاست.

اسکایپ : از دست دادن بسته ها به صورت منظم و تاخیر زمانی های نامنظم، این به معنای تجربه یک ارتباط بی کیفیت است.

رزولوشن 

ویدئو کنفرانس :  قابلیت برقراری ارتباط با کیفیت ۷۲۰(HD)  و ۱۰۸۰(Full HD)

اسکایپ : حداکثر رزولوشن ۳۲۰*۲۴۰  که به برای استفاده در صفحات کوچک مناسب ولی برای سالن جلسات اصلا کاربردی نیست.

پهنای باند  

ویدئو کنفرانس : قابلیت برقراری ارتباطات چند نقطه ای با استفاده از پهنای باند ۱۲۸Kbps

اسکایپ :  به منظور برقراری ارتباط ۵ نقطه ای حداقل به ۴Mbps  پهنای باند مورد نیاز است.

 

 شرکت کنندگان 

ویدئو کنفرانس :  تعداد شرکت کنندگان در ارتباطات ویدیو کنفرانس نامحدود می باشد ولی برای یک  نمایش با کیفیت در صفحه نمایش تا ۱۲ نقطه پیشنهاد شده است .

اسکایپ : تعداد شرکت کنندگان در ارتباطات حداکثر ۱۰ شرکت کننده می باشد و برای یک ارتباط با کیفیت در صفحه نمایش تا ۴ نقطه پیشنهاد شده است البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که برقراری ارتباطات چند نقطه ای در اسکایپ شامل هزینه می باشد .

مقیاس پذیری 

ویدئو کنفرانس :  در ویدئو کنفرانس به منظور افزایش مقیاس پروژه می توانید از MCU یا Multipoint Control Unit  برای افزایش تعداد شرکت کنندگان در ارتباط استفاده کرد .شما می توانید پهنای باند را برای تجربه یک ارتباط با کیفیت کنترل کنید.

اسکایپ : در اسکایپ مقیاس ارتباطات محدود است و تعداد شرکت کنندگان در ارتباط تا تعدادی تعریف شده، محدود شده است، همچنین به هنگام افزایش تعداد شرکت کنندگان پهنای باند به شدت افزایش می یابد.

زمان استفاده 

ویدئو کنفرانس :  قابلیت برقراری ارتباطات ویدئو کنفرانس چند نقطه ای به صورت نامحدود و در هر زمانی به دلخواه شما می باشد.

اسکایپ :  محدودیت زمانی در برقراری ارتباطات چند نقطه ای و وابسته به سرور خارجی می باشد.

مدیریت و کنترل

ویدئو کنفرانس :  در ویدیو کنفرانس شما قابلیت کنترل پهنای باند، زمان بندی، آپدیت های نرم افزاری و پشتیبانی را دارید.

اسکایپ : هیچ کنترلی بر روی زیرساخت شبکه وجود ندارد و هیچ پشتیبانی پاسخگوی شما نمی باشد .

خصوصیات پیشرفته 

ویدئو کنفرانس :  قابلیت Streaming و هم چنین Recording از قابلیت های ویژه و پیشرفته ویدئو کنفرانس می باشد.

اسکایپ :  دارای قابلیت ویژه ای نیست.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق